Oude motor er uit
Nieuwe motor er in gebouwd
Nadat de nieuwe motor gemonteerd was de nationale oldtimerdag op het circuit van Zandvoort bezocht,ook meegedaan aan de show and shine contest van meguiars............niets gewonnen,vreemd.........
Daarna heb ik de Ford enige tijd gebruikt als woon/werk auto om alle verborgen gebreken uit te vinden,paar kleine probleempjes opgelost en verder bleek het gewoon een betrouwbare oude zwoeger te zijn.
Het rek met de houten dekenkist
Omdat de Ford toch wel een betrouwbare auto bleek te zijn en redelijk in het verkeer mee te kunnen besloten wij om er mee op vakantie te gaan,een rondtrip door Nederland waarbij we voornamelijk provinciale en lokale wegen zouden rijden en de snelweg zoveel mogelijk links(of rechts)laten liggen. We namen alleen een tent en een basis kampeeruitrusting mee en zouden op kleine boerencampings overnachten en per dag bekijken waar we uit zouden komen.
Het navigeren werd op de ouderwetse manier gedaan.........met een wegenkaart! Een satnav is wel aanwezig maar wordt alleen gebruikt bij het vinden van een adres van de camping omdat de wegenkaart niet altijd even duidelijk is.Voor de bagage heb ik een rek gemaakt en daar een houten dekenkist gemonteerd,er zijn bagagerekken en mooie autokoffers te koop maar die zijn veel te prijzig en daarbij veel te nieuw om bij de auto te passen aangezien de Ford nog de originele verf heeft en deze vervaagd en beschadigd is en een patina heeft waarbij mooie glanzende delen uit de toon vallen.
Terwijl ik de voorbereidingen voor de vakantie aan het doen was vond ik op marktplaats een oude gebruikte autokoffer uit de jaren 20/30 die er precies afgeleefd genoeg uitzag om bij de auto te passen,gebeld en gereserveerd en afgesproken dat we hem in de vakantie op zouden halen,de verkoper woonde natuurlijk in Groningen en ik 200km daarvandaan en de tijd was tekort om het voor de vakantie te halen.
De eerste zondag van de vakantie viel samen met een oldtimerdag in Hoorn waar ik al ver van tevoren voor ingeschreven had dus op de vrijdag van vertrek werd richting Noord-Holland ingeslagen en na een mooie rit binnendoor de eerste camping in Hem bereikt,vriendelijke ontvangst door de eigenaars die verbaasd naar het vervoermiddel stonden te kijken en meteen opperden dat de Ford gewoon bij de tent geparkeerd kon worden,prima geregeld dus.
Ford op de eerste camping tussen de perenbomen
Onderweg in Noord-Holland kom je veel historische gebouwen tegen wat natuurlijk om een foto vraagt.
Oldtimerdag in Hoorn,de Ford naast een 1931 A-Ford die volledig gerestaureerd was.
Leuk om de verschillende meningen van het publiek te horen,de een vind de gerestaureerde mooi en de ander vind de originele mooier en drukt mij op het hart"Niets meer aan doen,zo laten"
De maandag na de oldtimerdag zijn wij weer verder gegaan richting Texel,vanaf het plaatsje Hem door "de streek"richting Andijk en nvandaar langs de dijk naar Medemblik,onderweg kom je dan het stoommuseum tegen en dat is zeker een bezoek waard,wij waren er iets te vroeg dus ze waren de ketel nog aan het opstoken.
Binnen werden we rondgeleid en werden er diverse stoommachines opgestart waarbij de machinist uitleg gaf,zeer intressante materie en wat ook opviel is dat veel stoommachines veel jonger waren dan de A-Ford,ze werden nog tot de jaren 50/60 gebouwd en gebruikt.
Ook buiten bij het museum is aardig wat te zien zoals deze locomobiel,een baggermolen,zaagmachine en diverse stoomaangedreven machines.
In Medemblik is de museumspoortrein ook geschikt voor een foto bij het oude station,dit is ook de locatie van de jaarlijkse oldtomershow in Winkelstraat die van het station naar het centrum loopt,daar ben ik al diverse jaren geweest en is ook een aan te raden evenement.
Na Medemblik rustig verder gereden naar den Helder en daar de boot naar Texel genomen.
De Ford op de Texelse boot tussen modern blik.
Op Texel een tijdje gezocht naar een camping en uiteindelijk bij de Koog een nette boerencamping gevonden,bij toeval bleek de eigenaresse met mijn vrouw op school gezeten te hebben,kleine wereld dus.Natuurlijk ook de Ford weer naast de tent gezet wat ook bezoekjes van de andere campinggasten oplevert die toch wel nieuwsgierig zijn wat het voor een oud wrak is.
Op Texel wat rongereden en natuurlijk de haven bezocht waar wat schepen van de bruine vloot lagen,altijd leuk om te zien en geschikt voor een foto natuurlijk.
Na een paar dagen weer terug naar het vasteland richting Enkhuizen omdat we nog eens naar het Zuiderzeemuseum wilden waar we 30 jaar geleden voor het laatst waren geweest maar eerst hebben we landgoed Hoenderdaal in Anna Pauwlona bezocht,een dierentuin die net even anders is dan een gewone dierentuin zoals Artis,met een roofvogeldemonstratie waarbij de vogels ook het publiek erbij betrekken.Leuke dierentuin en zeker aan te raden.
Zuiderzeemuseum
Van de parkeerplaats aan de rand van Enkhuizen ga je met een boot naar het buitenmuseum,aangekomen ligt er een oud dorp wat geheel museum is,huizen,winkels en demonstraties van bijv.touwslaan,van alles is er te zien.
Als dit alles bekeken is loop je door naar het binnenmuseum waar wat fotopresentaties zijn over de zuiderzeegeschiedenis en in een grote zaal wat oude botters e.d. te bekijken zijn.
Zo komt je dag ook weer vol.........
Ook in het buitenmuseum een Ford TT Truck uit de jaren 20.
Na afloop van het museumbezoek loop je onder de Dromedaris door de haven in waar de boot je weer terug brengt naar de parkeerplaats.
Vrijdags weer richting huis gereden,de eerste week van de vakantie zat er op en op Zaterdag was er een A-Ford clubrit in Bergambacht waar we heen wilden,ik was lid geworden van deze club en wilde wel eens zien wat een clubrit bij deze club inhield en hoe men over mijn ongerestaureerde Ford dacht.
Bij vorige clubs waar ik lid van geweest ben werd vaak gezeurd over niet origineel en een krasje op de verf of verkeerde kleur bekleding en daar was ik al gauw klaar mee met dat geneuzel,een ieder moet doen wat hij zelf mooi vind of kan betalen en dat moet je respecteren vind ik,wat je er van denkt moet je zelf weten,kritiek is makkelijk te geven maar niet altijd nodig.
In Bergambacht was een behoorlijke verzameling van mooie en minder mooie Fords bijeen gebracht en er was een mooie rit uitgezet door het groene hart,dorpjes,dijken en boerenweggetjes en dat met een stoet Fordjes wat veel bekijks trok.Trouwens leuke reacties gehad op mijn Ford met vaak de goede raad om hem vooral niet op te knappen...........
Zondags na de clubrit even met de dagelijkse auto de autokoffer opgehaald in Groningen en op het rek gemonteerd.
Hij is wat groter dan de houten kist en veel meer periode correct,bovendie ziet hij er uit of hij al sinds 1929 op de auto gemonteerd zit en dat is goed...........blij mee.
Op maandag weer vertrokken om verder te gaan met de vakantie,vanaf Hoofddorp binnendoor richting Hilversum,Spakenburg en door naar Putten waar de nodige proviand werd ingeslagen.
Altijd leuk om te zien hoe de argeloze voorbijganger reageert op een antieke auto die gewoon tussen het normale koekblik geparkeerd staat.
Vanaf Putten weer binnendoor naar Emmen waar we weer op een boerencamping de tent hebben opgezet.
Op zo een camping krijg je natuurlijk ook onverwachte bezoekers zoals hieronder te zien is.
Vanuit Emmen even naar het dorpje Meeden gereden in Groningen waar een goede kennis een kerk heeft gekocht om daar zijn winkel/werkplaats in racers en race onderdelen te vestigen,dit bezoek liep natuurlijk iets uit en terug in Emmen wilden we nog het hunebedmuseum bezoeken,helaas was dit al dicht en konden we alleen het buitenterrein zien,geen probleem want het buitenterrein ligt vol met stenen.......een soort van bouwpakketten voor hunebedden.
De volgende dag hebben we het museumdorp Boertange bezocht,dat is een vestingstadje wat herbouwd is in de stijl van de 80jarige oorlog
tegen de Spanjaarden.
Best wel aardig om te zien maar de algehele indruk is dat het niet de moeite is om daar heel veel kilometers voor te rijden,als je zoals wij toch in de buurt bent dan kun je erheen gaan maar als je er een uurtje of 2 hebt rongelopen heb je alles 2 keer gezien.
Na Emmen richting het zuiden gereden,onderweg op een parkeerplaats nog wat WW2 voertuigen met bestuurders ontmoet die op weg waren naar een evenement en toen door naar Enschede waar ik even langs het revisiebedrijf ben gereden waar ik de motor van de Ford had gekocht.
Al sinds ik de motor heb ingebouwd was er een olielekkage opgetreden en dat was niet de bedoeling van een gereviseerde motor.Bij de fa.Meijerink aangekomen vroeg ik de eigenaar even mee te lopen naar de auto,ik vroeg hem of de olie die eronder lag eigenlijk niet in de motor hoorde te zitten in plaats van eronder.Hij antwoordde dat dat niet zo hoorde en zei dat zodra het seizoen klaar was het opnieuw zou worden gedaan,garantie dus.
Dit was ook een ven de redenen waarom ik een gereviseerde motor heb gekocht inplaats van zelf te prutsen,als ik het niet goed doe is het mijn probleem en nu is het hun probleem.
We spraken af dat ik zelf zou bepalen wanneer het gedaan zou worden,eerst rijden en vakantie vieren.
Vanuit Enschede een stukje door Duitsland naar een motorcamping in Noord Limburg waar ik al eens geweest was.
OP de motorcamping was een motormeeting van de Yamaha V-Max club maar we konden evengoed daar staan,gezellig druk dus.
Omdat er op zondag in Nijmegen een oldtimerdag was waar ik heen wilde was het plan om tot maandagochtend daar te kamperen en dan weer verder te trekken,bij het inschrijven kregen we te horen dat dat niet kon want zondag eindigde het seizoen voor hun en was het de laatste dag dat ze open waren............Ondanks dat we vertelden dat we s'morgens vroeg weg zouden gaan en verder niets nodig hadden kon het niet,nee hoor dan zijn we dicht...........
Ik vermoed dat ze op zondagavond het grasveld oprollen,de bomen inpakken en de toiletgebouwen afbreken en alles in de winterstalling opbergen en het hek op slot doen en op vakantie naar de Bahama's gaan..............wat een flauwekul.
De volgende dag maar naar een andere camping in Brabant gereden die nog wel open bleef,prima camping en niet ver van Nijmegen af.
De Zaterdag voor de oldtimerdag zijn we naar het oorlogsmuseum in Overloon geweest,zeer de moeite waard met een enorme collectie voertuigen,wapens, vliegtuigen,tanks en aanverwante zaken die vakkundig gerstaureerd zijn en in mooie diorama's tentoon zijn gesteld,een aanrader dus
De volgende dag naar Nijmegen of eigenlijk Wijchen voor de oude voertuigendag.
Na het inschrijven een mooie lange rit gereden over de 7 heuvelen en omgeving met een lange stoet ,om uiteindelijk weer in Wijchen uit te komen bij het kasteel waar de auto's door de autochtonen bewonderd konden worden.
We hadden het onszelf makkelijk gemaakt door de 2 klapstoeltje van de camping mee te nemen zodat we lekker naast de auto in de zon konden zitten,toen het evenement afgelopen was zijn we weg gereden om er op de camping achter te komen dat de stoelen nog op de parkeerplaats in Wijchen stonden.
Geen nood,een paar stoelen bij de buren geleend en de volgende dag nieuwe gekocht,weken later kreeg elke deelnemer van de rit een e-mail of iemand een paar stoelen kwijt was?........Ja Ik.
Paar dagen later pakket thuis met de stoelen.........kosteloos dus grote klasse van de organisator.
Vanuit Brabant door België gereden naar Zuid Limburg waar we bovenop een hoge heuvel een camping vonden,hellingen van 14% blijken geen obstakel te vormen voor een 86 jarige Ford met maar 40 pk,bovenkomen gaat heel makkelijk alleen afdalen is een ander verhaal aangezien remacties bij zo een auto eerst aangevraagd moeten worden,m.a.w.de remvertraging is redelijk dramatisch.
Paar dagen daar gebleven en wat tochtjes in de buurt gereden zoals naar het drielandenpunt en schin op geul waar natuurlijk een foto werd gemaakt bij het beeld van Frater Financius de zingende frater van Wim Sonneveld.
Vanuit Limburg weer richting Apeldoorn gereden over de snelweg vanwege het feit dat je vanuit Zuid Limburg binnendoor haast niet op een normale manier daar kan komen vanwege de vele rivieren die je moet oversteken,dat zou een te lange reis worden want ik wilde de volgende dag nog naar het A-Ford museum in Beekbergen.
Vlakbij Beekbergen een camping gevonden en de volgende dag naar het museum geweest,helaas geen foto's van gemaakt.
Toen het museumbezoek af was ben ik over de A1 naar huis gereden,de vakantie zat er weer op.
Net even meer als 3000km gereden,voornamelijk in Nederland en niet meer als 200km snelweg gereden,de rest overal binnendoor.
Voor dat wij op vakantie gingen hadden we een Boxer,Torro van 13 jaar oud,omdat deze hond al zo oud was zouden we eigenlijk niet weg gaan en gewoon thuis blijven,helaas hebben we 3 weken voor de vakantie de hond moeten laten inslapen.
Ondanks het verdriet hierover maakte dit wel mogelijk om op vakantie te gaan met de Ford.
Toen we na de vakantie weer terug waren was het toch wel stil in huis en zijn we op zoek gegaan naar een andere boxer en hebben een zogenaamde herplaatser gevonden,een boxertje van 2 jaar oud wiens baasje niet meer voor hem kon zorgen.
Maak kennis met Chester
Een ondeugende jonge boxer,die gek van autorijden is en heel graag mee gaat in de oude Ford
In het najaar nog wat ritten gemaakt en uiteindelijk weer de motor eruit gehaald en compleet met bak en toebehoren naar Enschede gebracht voor de garantie.
De bak moest erbij vanwege dat ze hem op de proefbank zouden laten draaien en afstellen,de motor liep op zich wel goed maar had moeite om boven de 80km/u te komen wat eigenlijk 95 km/u zou moeten zijn en af en toe knalde de motor ook.
De reviseur zou dit allemaal nakijken.
Net voor de kerst 2016 heb ik de motor weer opgehaald en ingebouwd,volgens de monteur was de motor oliedicht en kwam de lekkage uit de bak,het bell house stond vol transmissieolie.
In overleg is meteen de hele bak gereviseerd,een nieuwe ontsteking gemonteerd en een originele gereviseerde carburateur erop gezet dus nu zouden de problemen verholpen zijn.Na de motor ingebouwd te hebben heb ik een paar proefritten gemaakt en het loopt inderdaad veel beter,meer power en niet meer ploffen en de 95km/u wordt nu makkelijk gehaald.
Helaas ontdekte ik dat de(dure)gereviseerde carburateur vrolijk benzine lekt,gebeld wat ik daar aan moest doen.............
Stuur maar op of stel de vlotter wat hoger af als je het zelf wilt doen,ik heb besloten om dit zelf even te doen wat vrij simpel is.
Nog niet gedaan,ik ben eerst bezig om er achterschokbrekers onder te bouwen die door een van de vorige eigenaren verwijderd waren.
Helaas zaten deze niet meer bij de auto en zijn ze nog wel te koop maar vreselijk duur,daarom heb ik op de Ford onderdelendag een paar moderne schokbrekers gekocht en ben daar nu een paar montagebrackets voor aan het maken.
Het is nu 11-1-2017 en deze site is up to date,bij meer nieuws en foto's komt dat hier te staan.
12-1-2017
Carburateur open gemaakt en vlotter bijgebogen zodat de afsluiter iets eerder dicht gaat,volgens de reviseur zou dit moeten voorkomen dat hij lekt.
De carburateur is weer gemonteerd en bij proefdraaien lekt het niet,nu afwachten wat er bij langere stilstand gebeurt.
De schokbrekers zijn gemonteerd en een testrit gemaakt,natuurlijk is het een wereld van verschil om met i.p.v.zonder dempers te rijden,ten eerste hobbelt en deint het niet meer en is de wegligging enorm verbetert.Zoals je kunt zien zijn dit normale staande schokbrekers,de originele A-Ford dempers zijn van het Houdaiile type met verbindingshefboompjes,op zich wel goede dempers maar moeilijk aan te komen 2ehands en nieuw bijna 1000 euro,di er nu op zitten zijn nieuwe monroe dempers gekocht op de beurs voor 50 euro.....
De brackets zijn zelf gemaakt van wat staal wat nog in de schuur lag.
25-1-2017
De carburateur blijft gewoon lekken ondanks de bijgebogen vlotter,ik heb met de reviseur gebeld en ga de carburateur opsturen naar hem en de belofte is dat het opgelost wordt.
Ook blijkt dat de motor nog steeds olie lekt,volgens hem moet het nog inlopen en dan zou het over wezen,ik vind dit een beetje onzinverhaal maar we wachten het af,als het blijft lekken krijgt hij de auto voor de deur en dan zorgt hij maar dat het in orde komt,ik ga zelf zeker de motor niet uit en inbouwen voor de derde keer............zijn probleem,niet het mijne.
Op de onderdelenbeurs een oude krik gekocht voor de ford,er ligt een schaarkrik in maar die moet tot op het uiterste uitgedraaid worden en dat ziet re niet echt veilig uit.
Deze krik komt veel hoger en is van gietijzer,veel steviger en hoort bij zo een auto.
Hij moet wel opgeknapt worden maar dat is leuk om te doen.